Ponton Galéria

igazgató

2004 − 2015

A Várnegyed galériák, kiállítótermek által színesített kulturális övezetében 2004 elején nyílt a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Ponton Galériája, közel 300 m²-nyi alapterületen, 250 m²-es reprezentatív kiállítótérrel.

A galéria életében a kezdetektől fogva, a 12 éves működés teljes ideje alatt igazgatói szerepet töltöttem be. Az intézmény részint az egyetem korábbi kiállítóterme, a Tölgyfa Galéria örökségét vitte tovább, ugyanakkor léptékénél, megnövelt dimenzióinál fogva nemzetközi színvonalú kiállítások megrendezésére is alkalmas volt. 

megbízó

 

Moholy-Nagy Művészeti Egyetem

kiállítások száma (12 év alatt): kb. 120

rendezvények száma (12 év alatt): kb. 40

  • galéria elindítása, profiljának és arculatának kialakítása

  • éves kiállítási és költségtervek kidolgozása, budget kezelése

  • nemzetközi együttműködések kezdeményezése, megvalósítása

  • MOME hazai és nemzetközi láthatóságának és presztízsének növelése 

  • 250 m² alapterületen nemzetközi és magyar  new craft és design kiállítások szervezése

  • konferenciák, szakmai napok organizálása

  • kísérőkatalógusok, művészeti kiadványok szerkesztése, megjelentetése

  • pályázatok írása, kidolgozása

  • kiállítások háttér kommunikációjának biztosítása

  • galéria munkatársainak irányítása

  • kurátori feladatok

  • nemzetközi (vándor)kiállítások fejlesztése és projektvezetése

Itt került sor a végzős hallgatók diplomamunkáinak bemutatására, a nyilvános vizsgák lebonyolítására és a DLA tárlatokra; természetesen

a galéria tevékenysége ezen túl is sok szállal kapcsolódott a tulajdonos-anyaintézmény életéhez (pl. tematikus, összegző kiállítások vagy éppen életmű-kiállítások formájában). A galéria tevékenységének célja a vizuális kultúra fejlesztése, valamint a new craft és a design alkotói területeinek a közgondolkodásba történő beemelése volt.

A fiatal tervező generáció munkáin keresztül a közönség megismerkedhetett az egyetemen folyó munkával, ugyanakkor a hazai szellemi tőke eredményit egy szélesebb kontextusban is el tudta helyezni. Mindemellett az évi kb. 10 kiállítás harmada az egyetemtől független, a nemzetközi designélet eseményeihez, aktuális tendenciáihoz, véráramához kapcsolódott. Az itt folyó munka legfőbb célja volt, hogy az egyes művészeti ágak szektorikus elkülönítése helyett a közös pontokra, az átjárhatóságra, a kölcsönösen megtermékenyítő gondolatokra, vagyis a nagy egységre helyezze a hangsúlyt.

A programok között számos olyan tárlat szerepel, amely egyszerre több művészeti ágat, alkotói területet fogott össze. A Ponton Galéria missziós szerepet vállalt abban, hogy a magyar tárgykultúra kérdését közös üggyé emelje, s kulturális identitásunk részévé tegye. 

copyright © 2019

Halasi Rita Mária